유경화 / 예술감독

Kyunghwa Yu / Art Director

유경화는 한국예술종합학교 전통예술원의 교수로, 철현금·거문고·타악을 주전공으로 후학을 양성하고 있다. 2020 여우락 페스티벌(국립극장)의 예술감독으로 활동했고, 서울시청소년국악단 단장과 예술감독을 역임했다. 현재는 월드뮤직 앙상블 이도의 예술감독으로 활동 중이다.

Kyunghwa Yu is a percussion professor at the Korea National University of Arts, School of Traditional Arts Yu nurtures her students with chulhyungeum, geomungo, and percussion as her main subjects. She was the art director of the 2020 Yeowoorak Festival, and served as the head of the Seoul Youth Orchestra and as an art director. Currently, Yu is working as an art director of the World Music Ensemble, E-Do.

비손(Two Hands)

Two Hands

〈비손(Two Hands)〉은 한국 전통예술인 '굿'과 현대적 미디어인 프로젝션 맵핑을 결합한 퍼포먼스로, '미래 기술은 과연 인간의 마음과 영혼을 지배할 수 있는가?'라는 질문을 던진다. 제목 ‘비손’은 두 손을 맞대어 빈다는 의미로, 굿에서 무당이 신께 인간의 염원을 기원하는 행위를 뜻한다. 영을 부르는 전통의식인 굿 음악과 하이브리드 악기 철현금, 그리고 현대적 테크놀로지가 만나 이루는 양극의 조화를 실험하는 장이다. 이를 통해 현재 기술이 가진 인간 표현의 한계에 새로운 방향성을 제시할 정신적 가치에 주목한다. 유경화는 전통예술원 타악과 교수로, 이번 프로젝트에 예술감독이자 연주자로 참여한다. 유경화 예술감독은 기술과 정신의 연관성을 탐구한 로이 애스콧의 테크노에틱 아츠(Technoetic Arts)에서 영감을 받아, 한국 전통 무속음악이 현대적인 기술 미디어와 만나 만들어내는 영성적 접점을 퍼포먼스로 표현한다. 그리고 이러한 영적 체험이 기술의 한계를 넓히는 새로운 가능성을 제시할 수 있는지를 집중 조명하고자 한다.

〈Two Hands〉 is a performance that combines "Gut," a traditional Korean shamanistic ritual art, and projection mapping, with the question of "Can future technology dominate the human mind and soul?" The title "Bison(bee-son)" means praying and rubbing with both hands together which refers to Korean shamans' action in Gut for human wishes to god. It attempts to experiment with the harmony of the anode between Gut music and hybrid instrument chulhyungeum. Through this, the performance focuses on the spiritual values that will present a new direction to the limits of human expression that current technology has. Professor Kyunghwa Yu participated in the project as an artistic director and performer. Inspired by Roy Ascot's Technoetic Arts, which explored the link between technology and spirit, artistic director Yu expresses the spiritual touch that traditional Korean shamanistic music creates by joint with modern technical media in this performance. It will highlight whether these spiritual experiences can offer new possibilities for broadening the limits of technology.

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